Objectius
Finalitat i objectius generals
Amb aquest projecte es pretén, d'una banda, obtenir coneixements sobre el fenomen de la deshonestedat en les avaluacions -bàsicament en els exàmens, TFM i tesis doctorales- entre l'alumnat de postgrau i, d'altra, desenvolupar dispositius formatius i informatius que contribueixin a combatre aquest fenomen. Així doncs, la finalitat de la nostra proposta té una dimensió analítica i descriptiva i una altra formativa i transformadora.
- La dimensió descriptiu-analítica (FD-A) consisteix a analitzar les característiques, magnitud i extensió, impacte, causes i repercussions de les conductes i pràctiques acadèmicament deshonestes entre l'alumnat universitari de postgrau i avaluar les estratègies i mesures existents per a la seva prevenció.
- La dimensió transformadora-formativa (FT-F) consisteix a dissenyar, desenvolupar i avaluar tres tipus de dispositius per prevenir conductes i pràctiques acadèmicament deshonestes entre l'alumnat universitari de postgrau:
- Programes formatius sobre conductes i pràctiques acadèmicament deshonestes entre l'alumnat universitari de postgrau dirigits a professorat i a l'alumnat.
- Eina per a l'autoavaluació d'Escoles de Postgrau en general i les titulacions de postgrau en particular que permeti un diagnòstic de la seva situació en relació a la integritat acadèmica i que els faciliti la posada en marxa de mecanismes per promocionar-la.
- Banc d'evidències existents en relació a la gestió, planificació i pràctiques diàries de les universitats sobre integritat acadèmica entre l'alumnat universitari.
Finalment, fer constar que amb la consecució d'aquestes metes es contribueix a: 1) donar resposta a algunes de les pretensions / reptes de l'Estratègia Espanyola de Ciència i Tecnologia i d'Innovació, especialment les referides als "Canvis i innovacions socials" i especialment pel que fa a una de la recerca de solucions que condueixin a una societat responsable; 2) traduir en fets el concepte emergent patrocinat per la Unió Europea Responsible Research and Innovation (RRI), que té en la integritat de les seves principals dimensions; 3) desenvolupar les orientacions de la Pa-European Platform on Ethics, Transparency and Integrity in Education (ETINED); plataforma que emana de la declaració final de la Conferència de Ministres d'Educació celebrada a Hèlsinki el 2013; 4) fer realitat les indicacions tant de la Declaració Nacional sobre Integritat Científica (adoptada per la CRUE, la Confederació de Societats Científiques d'Espanya COSCE i el CSIC el mes de desembre de 2015) com les de l'Anàlisi i revalorització dels estudis de doctorat en Espanya, promogut per la Real Acadèmia de Doctors d'Espanya i que reclama més atenció a qüestions com la prevenció de l'frau en els doctorats; i 5) emfatitzar les indicacions que el Programa Marc de la UE Horitzó 2020 (H2020) fa sobre la necessitat de "protegir la integritat de la investigació, evitant en particular tot plagi, falsificació o fabricació de dades".
Objectius específics
Les finalitats / objectius generals de el projecte es desglossen en els següents objectius específics:
- (OE1) Elaborar una revisió sistemàtica de la literatura sobre la integritat acadèmica entre alumnat de postgrau (FD-A).
- (OE2) Establir quines són les principals conductes i pràctiques deshonestes entre l'alumnat de postgrau i dimensionar la seva prevalença (FD-A).
- (OE3) Analitzar les causes associades a la comissió de conductes deshonestes entre l'alumnat de postgrau (FD-A).
- (OE4) Aprofundir en el coneixement de les principals estratègies, mesures i eines aplicables per a la prevenció i promoció de la integritat acadèmica entre l'alumnat universitari (FD-A).
- (OE5) Analitzar el tractament de la integritat acadèmica a les escoles de postgrau (FD-A). (OE6) Dissenyar, elaborar i difondre dades, informació, recursos, eines i propostes basades en l'evidència científica, dirigides a la prevenció de la deshonestedat acadèmica en els estudis de postgrau i la promoció de la cultura de la integritat i probitat (FT- F).